مردی با بادام درختی عمده با پوست برای همسرش نگین انگشتر ساخت

پیدایش بادام درختی عمده با پوست 5.88 میلیون سال پیش رخ داده است. درختان بادام در ابتدا به‌عنوان باغ‌های با تنوع ژنتیکی کاشته می‌شدند که عمدتاً توسط نهال‌های تلخ نشان داده می‌شد.

یک جهش ژنتیکی که شیرینی مغز را کنترل می‌کرد، کشف شد که امکان اهلی کردن بادام را به عنوان یک محصول غذایی فراهم می‌کرد. بادام شیرین کشت شده احتمالاً از جمعیت های ماقبل تاریخ با هیبریداسیون بین گونه ای برای طعم مطلوب تر آنها انتخاب شده است.

اخیراً ژرم پلاسم بادام تازه شده برای بهبود کیفیت تغذیه و ایمنی مواد غذایی شناسایی شده است. بادام یکی از اولین درختان میوه اهلی شده بود.

در اوایل عصر برنز (3000 تا 2000 قبل از میلاد)، بادام های اهلی در سایت های باستان شناسی در نومیرا (اردن) ظاهر شدند. مقبره توت عنخ آمون در مصر (حدود 1325 قبل از میلاد) نیز یکی دیگر از این مقبره هاست.

باداماز نوامبر تا ژانویه: درختان بادام یک دوره خواب را پشت سر می گذارند و برگ های خود را از دست می دهند. بین اواسط فوریه و اواسط اسفند: درختان بادام گلدهی با شکوفه های سفید و صورتی روشن دارند.
از مارس تا ژوئن: مغز بادام بالغ می شود و با پوسته بیرونی محافظت می شود. جولای: پوسته بادام شروع به باز شدن می کند. آگوست تا اکتبر: پوسته بادام که کاملاً باز شده است برداشت می شود.
توزیع فعلی Prunus dulcis ناشی از گسترش انسان محور با منشاء مدیترانه شرقی است. علاوه بر این، درخت بادام بذری حداقل در 2500 سال گذشته از دیرباز در مدیترانه کشت می‌شده است و توسط انسان به نواحی مدیترانه غربی گسترش یافته است.

اگرچه منشأ آن خاورمیانه است، درخت بادام به طور گسترده‌تری از جمله در جنوب استرالیا و کالیفرنیا کشت شده است [11]. درخت بادام در مناطق مختلف جهان با نام های محلی متفاوتی شناخته می شود.

بادام شیرین (انگلیسی)، lauzulhulu (عربی)، almendro (اسپانیایی)، amande (فرانسوی)، amygdalia (یونانی) و mandorlo (ایتالیا) شناخته می شود. برای مدت طولانی، بادام در آنجا برای اهداف درمانی استفاده می شده است.

استفاده از روغن بادام شیرین برای ماساژ درمانی و در طب یونانی ایرانی معروف است.